2018. augusztus 25., szombat

Ha erre az egy dologra képes vagy, mindig mások előtt fogsz járni 3 lépéssel


Van egy képességed, ami mindennél fontosabb. Ha ezt birtoklod, koldusból király leszel. Mindig mások előtt fogsz járni három lépéssel. Mindig te leszel a legjobb, abban, amit csinálsz. Mindenki veled akar majd együtt dolgozni.

Történetesen körülbelül 15 éve eldöntöttem megtanulok németül. Kimentem Németországba és bár előtte az iskolában volt német órám 10 évig, de sajnos gimiben annyira gyenge német tanárunk volt, hogy az egész órát ellógtuk, nem nagyon ragadt rám semmi. Ezért mikor interjúra mentem Németországban egy Au pair állásra, akkor tolmács fordított nekem, mert egy árva szót nem értettem és a mosolygáson, a bólogatáson és a „megpróbálok értelmes fejet vágni” kommunikáción kívül, nem sok mindenre voltam képes. Valamiért mégis felvettek.

Mikor elkezdem ott dolgozni, akkor egyértelmű lett: itt az idő, hogy megtanuljak németül. Gondoltam beiratkozok egy nyelviskolába, de kb. havi 200 Euro lett volna, ami pont egy Au pair havi fizetése, szóval nem láttam rá sok esélyt. Azért elmentem pár órára, és azt tapasztaltam, hogy a csoport teljesen más szinten van, mint az én tudásom. Rájöttem, hogy ezért itt nagyon lassan fogok tanulni, mert hozzá kell igazodjak még 15 másik emberhez és nem tudok abban az ütemben tanulni, ahogy szeretnék.

Ekkor döbbentem rá életemben először, hogy az iskola valójában hátráltatja a tanulást. Mert lehet te gyorsabb vagy, de lehet lassabb, vagy te máshol kezdenéd, mert előrébb vagy, vagy netán hátrább, de neked muszáj 30 másik emberhez igazodnod a tanulásban. Ez nem túl hatékony.

És ha elveszted a fonalat, mint ahogy kémiából el is vesztettem kb. az első órán, onnantól abból a tantárgyból véged, mert senki nem fogja neked újra elmagyarázni az alapokat. Haladunk a tanterv szerint és kész, aki jön jön, aki marad marad, ülj le egyes, menj el magántanárhoz és nyár végén gyere pótvizsgára. Hihetetlen hatékonytalan ez a rendszer. Ezt megértettem akkor.

Mivel már nem voltam iskolaköteles, nem voltam köteles többé iskolában tanulni meg németül, mert 10 év alatt az iskolának nem sikerült megtanítani németül, szóval fogtam magam és végre csinálhattam úgy, ahogy nekem tetszett és borzasztóan élveztem.

Fogtam egy könyvet, amiben benne volt az egész német nyelvtan. Elkezdtem az elején, fejezetről fejezetre, megértettem mindent és példamondatokat alkottam egy füzetbe, amíg meg nem értettem a nyelvtani szabályt. Minden este munka után az ágyamban olvastam, jegyzeteltem és mondatokat alkottam. Mikor ezzel megvoltam, fogtam egy legkisebb német-magyar-szótárt és A-Z-ig elolvastam és a fontosabb szavakat aláhúztam és memorizáltam. Ezután fogtam német regényeket és elolvastam legalább 10 könyvet, és persze a beszédet is gyakoroltam, hiszen ott éltem egy német családnál. Fél év után a németek már gyakran kérdezték meg tőlem, hogy Németország melyik régiójából való vagyok, mert éreztek valami fura akcentust, amit nem tudtak beazonosítani, de nem gondolták, hogy külföldi vagyok, mert hibátlanul beszéltem. Hazajöttem és röhögve letettem a felsőfokú nyelvvizsgát, úgy, hogy rá sem készültem, azt a nyelvvizsgát, amit 10 év iskolai német tanítás nem tudott elérni nálam.

Ezután ugyanezzel a módszerrel megtanultam angolul is, nyelvvizsgázni nem mentem el, teljesen felesleges, de valószínű röhögve letenném a felsőfokút ebből is. De kit érdekel, hogy legyen róla papírom?

Ezen a ponton vált számomra világossá, hogy nincs szükségem iskolára, ahhoz, hogy tanuljak, sőt, az iskola csak hátráltat. Mert, ha elveszted a fonalat valahol, nincs, aki visszamenjen veled megkeresni, hogy hol csúsztál meg, és onnantól elvesztél, teljesen hülyének érzed magad, ahhoz a tantárgyhoz. Pedig nem vagy hülye, csak valahol lemaradtál.
Nekem volt ezen egy nagy törésem, mert kémiából elcsúsztam már az első órákon, nem értettem meg az alapokat, onnantól a kémia egy gyűlölt tárgy volt számomra. Ezt a dolgot azóta sikerült kezelnem Szcientológia auditálással és megtalálni az ebből a kudarcból származó önleértékelést. Ezután fogtam magam, felmentem a YouTub-ra, újratanultam az egész általános iskolai kémiát kb. 2 hét alatt. Megértettem a periódusos rendszert, az anyagok viselkedését, sőt olyannyira érdekessé vált számomra a tárgy, hogy tanulmányozni kezdem a részecskefizikát, a kvantummechanikát és visszafejtettem a fizikai univerzum születésének pillanatáig az eseményket. Végre értem ezt az anyagi világot, ami körülvesz. Egy hónap alatt megtanultam azt, amit 12 év iskola nem tudott megtanítani nekem.

Nem telik el egy nap sem az éltemben, mikor ne tanulnék valamit, ha épp nem valami önfejlesztő könyvet olvasok, akkor neten szörfölök és cikkeket olvasok, YouTube videókat nézek, figyelek. Pár év alatt ezzel kitanultam egy teljes szakmát, az online marketing és PR világát. Átlátom, hogy épül fel a net, mit hogyan kell csinálni, milyen lehetőségek vannak. Elég nagy szaktudásom van erről a területről. Olyannyira, hogy nem győzöm kezelni azt a sok embert, aki velem akar együtt dolgozni, tőlem akar tanulni.

Kicsit vicces ez az egész, hogy százezrekért adok át másoknak egy tudást, ami ott van az interneten és 80%-ban teljesen ingyenes. Nem mondom, azért volt sok anyag, amiért én is fizettem, de 80%-ban ingyenes anyagokból tanultam a Google segítségével. Este ahelyett, hogy tv-t néznék vagy csavarognék, az internetet bújom és tanulok, tanulok és tanulok.

És persze mivel az egész éltem így éltem, hogy folyamatosan és állandóan tanultam valamit, nagyon-nagyon sok mindenhez értek, valójában csak az tudja, aki nagyon közelről ismer, mert annyi mindenről van ismeretem, hogy nagyon kevés ember van, akivel intellektuális partnerséget érzek és ki tudom cserélni a gondolatim.

Ha rám bíznák egy 500 fős nagyvállalat irányítását holnap, egyáltalán nem ijednék meg a feladattól, annyira szerteágazó ismereteim vannak. És mivel megszoktam ezt, ezért meglep, mikor másokkal beszélek és feltesznek nekem kérdéseket, amik ott vannak előttük a neten. Csak be kéne írni a Google-be, hogy „hogy kell blablablabla” és pár órát vagy estét eltölteni azzal, hogy megtanulja. Miért nem teszi? Nem értem.

Szóval valójában én nagyon jól vagyok azzal, hogy több százezret fizetnek nekem emberek, hogy tanítsam őket dolgokra, amik fenn vannak a neten ingyen, és nagyon szívesen csinálom ezt és élvezem csak néha elgondolkodom rajta, hogy hogyhogy ő ezt nem tudja? Hiszen ott van az információ az ő telefonján, laptopján is elérhető.

Minden nap szentelj pár órát arra, hogy képezd magad. Nincs szükséged iskolára, sem tanárra ahhoz, hogy BÁRMIT megtanulj. Ott van az interneten minden és ha ott nem találod, akkor irány a könyvesbolt.

Szidjuk ezt a digitális világot, bár én minden nap hálát adok az égnek ezért a digitális világért. Soha nem volt még az információ ennyire gyorsan és könnyen elérhető.  Egy olyan tudás-freak számára, mint én, ez maga a Kánaán. Gyakorlatilag bármit megtanulhatsz az interneten keresztül, bármit. Szóval élj ezzel a lehetőséggel. Legyél jó tanár és diák is egyben és a 21. század egyik legbölcsebb mondása valóban ez: „a Google a barátod”.

Boróka



Ha tetszett, oszd meg

Népszerű bejegyzések